Pracujte v autoservisu Premio

Hledáme novou posilu do našeho týmu spolehlivých servisních techniků. Požadujeme vyučení v oboru, praxe je výhodou, nikoli však podmínkou.

Kontaktní osoba: Arnošt Donth, tel.: 602 263 804 v době 8:00 - 16:00 hodin.


 

Oleje

Na co si mají dát motoristé pozor při výběru toho správného maziva pro své vozidlo

Je olej jako olej? (je jedno jaký olej použijeme?)

To opravdu není. Při výběru vhodného oleje je třeba dbát na předepsaný olej daný výrobcem automobilu. Není ale až tak důležité, jakou značku jakého výrobce použijete. Vyvaroval bych se pouze neznačkovým tzv. „no name“ produktům, pokud chcete svému vozidlu opravdu dobře posloužit.

Jak se dnešní oleje rozlišují?

Požadavky na oleje a jejich vlastnosti se stále zvyšují a dnes již nestačí rozlišovat olej pouze podle normy SAE, která určuje fyzikální vlastnosti oleje. Tato norma pouze určuje viskozitu za nízkých teplot (od 0W) a vysokých (až po 60). Typické označení podle SAE může být 5W-40, což zřejmě každý motorista zná. Toto označení je ale pro správný výběr oleje dnes pouze orientační.

Podle čeho by se tedy měl ten správný olej vybírat?

Je třeba se řídit předpisem výrobce automobilu. Výrobce určuje, jaký olej má být použit nejen podle zmíněné normy SAE, ale též podle normy ACEA a API. V posledních letech je stále častější používání firemních norem přímo výrobců automobilů, např. FORD, Mercedes Benz, RENAULT, VW…apod.

Co by se mohlo stát, pokud by byl olej vybrán špatně?

Pokud někdo použije např. pro dolití olej 10W-40 namísto 5W-40 nestane se nic. Pokud je ale používán nesprávný olej dlouhodobě, může dojít k nevratnému poškození motoru.

To by se mohl motor zadřít?

Moderní motory mají opravdu vysoké nároky na kvalitu oleje. Dnes se jedná vesměs o turbomotory, které jsou navíc osazeny katalyzátory a filtry pevných částic. Turbodmychadla pracují za vysokých teplot a zde jsou požadavky na olej nejvyšší. Ten musí fungovat v celém teplotním rozsahu. Musí mazat při studených startech, ale také při maximálním výkonu.

Zmínil jste katalyzátory a filtry pevných částic. Jakou mají tyto díly souvislost s olejem?

Pokud je použit olej, který nesplňuje požadavky normy ACEA C1,C2 nebo C3, může dojít k poškození i těchto součástek.

Co motoristům doporučujeme:

Být k motoru ohleduplný při studených startech - použití vždy toho správného oleje - používání kvalitních filtrů – dodržování intervalů výměny – a moc nevěřit prodlouženým výměnám oleje po 30.000km.

A další tipy:

Nebát se využívat výkonové možnosti motoru a občas jej trochu „prohnat“. Pokud tak ale motorista učiní, tak ať nechá před koncem jízdy a konečným vypnutím motoru volnější jízdou v posledních aspoň třech kilometrech motor trochu zchladit. Pokud je motorista moc opatrný, tak může motoru víc ublížit než mu prospět. Může zatuhnout ovládání turbodmychadla, může se ucpat AGR ventil, ucpat DPF filtr, apod.

Co je to SAE?

SAE určuje fyzikální vlastnosti oleje. Konkrétně určuje viskozitu za nízkých (0W) a vysokých (40) teplot. SAE zaručuje, že olej bude řídký při ranních startech v mrazivém počasí, ale nezřídne v případě, že se motor na dálnici hodně zahřeje.
Viskozita se určuje jak u motorových, tak u převodových olejů. Vyjadřuje míru vnitřního tření kapaliny a velmi silně závisí na teplotě. Olej 0W-40 znamená 0W zimní třída a 40 je letní třída, použitelnost tohoto oleje je v rozsahu -35°C až do +35°C.

Co je to API?

API (American Petroleum Institute) - Americká norma
- konkrétní příklad: ve specifikaci oleje může být napsáno: API SL/CF

  • S – benzinové motory
  • C – naftové motory
  • J, F... – stupně výkonnosti: čím dále od počátku abecedy, tím výkonnější olej

Co znamená ACEA?

ACEA (Asociation des Constructeurs Européens d´ Automobiles) - Evropská norma

  • kombinace písmene a číslice určuje druh motoru a jeho bližší specifikaci
  • A1-A5 benzínové motory
  • B1-B5 dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel
  • E1-E7 dieselové motory těžkých užitkových vozidel
  • C1-C3 zážehové a vznětové motory osazené filtry pevných částic (čističovými filtry)

Co jsou to firemní normy?

Všichni výrobci motorů požadují na výrobcích motorových olejů dodatečné požadavky, které mají ve svých firemních normách.

Mercedes-Benz: MB 228.1, MB 228.3,MB 228.5 pro dieselové motory užitkových vozidel.

MB 229.1, MB 229.3, MB 229.5 pro benzínové a dieselové motory osobních vozidel.

Volkswagen: VW 500.00 pro lehkoběžné oleje, VW 501.01 pro benzínové a atmosférické benzínové motory, VW 505.00 pro dieselové přeplňované motory, VW 505.01 pro dieselové motory se systémem vstřikování “pumpa-tryska“, VW 502.00 pro benzínové motory se zvýšeným výkonem, VW 503.00/506.00/506.01 pro benzínové, dieselové motory vstřikovacího systému “pumpa-tryska“ s prodlouženými intervaly výměny oleje od modelového roku 2000, VW 506.01 pro dieselové motory se systémem vstřikování “pumpa-tryska“ s prodlouženými intervaly výměny olejů od modelů května 2001.

Co je to NORMA EURO 4?

Po začátku platnosti evropské směrnice na snížení emisí EURO 4 k 1.1.2005 došlo k přenastavení emisních limitů pro dieselové motory až na 57% původního stavu. Toho nelze dosáhnout jen technickými změnami v motorové technologii nebo dodatečnými úpravami výfukových plynů, ale i pomocí vývoje mazacích látek, které odpovídají náročným požadavkům na splnění stanovených norem.

Co jsou to Aditiva?

Aditiva jsou chemické látky, které zlepšují a dodávají oleji nové vlastnosti. Antioxidanty zlepšují odolnost proti stárnutí. Aditiva pro snížení opotřebení chrání motor před vysokým opotřebením, čistící aditiva dodávají oleji čistící účinky. Podle určení použití oleje a jeho požadovaných vlastností se aditiva přidávají v různé kombinaci a množství. Toto se nazývá legování oleje. Podíl aditiv u moderních motorových olejů je mezi 15-30%.

Hydrokrakové oleje

Jsou to minerální základové oleje, které se v rafinerii nákladným způsobem ještě dále upravují. Dlouhé řetězce molekul se štěpí a navazují se na ně atomy vodíku. Tím získávají vlastnosti syntetických mazacích olejů. Typické viskozity jsou: 5W-30, 5W-40, 10W-40.

Polo-syntetické oleje

Jsou to minerální oleje s obsahem syntetických komponentů. Mají zlepšené vlastnosti při studených startech motoru, udržují čistotu vnitřku motoru a zaručují výbornou ochranu před opotřebením. Typické viskozity jsou: 5W-40, 10W-40.

Plně-syntetické oleje

Syntetické základní oleje tvoří základ pro motorové oleje se zřetelně zlepšenými vlastnostmi. Plně syntetické motorové oleje jsou použitelné v benzínových i dieselových motorech a nabízejí optimální ochranu proti opotřebení, velmi dobrý rozvod oleje při studených startech, lehkoběžné vlastnosti a výtečnou čistotu motoru. Splňují nejvyšší standarty kvality předepsané API,ACEA a firemními normami jednotlivých výrobců vozidel. Obzvláště doporučené jsou pro dlouhé intervaly výměny oleje. Typické jsou: 0W-30, 0W-40, 5W-40.

Lehkoběžné oleje

Lehkoběžné oleje mají příznivou tekutost při nízkých teplotách, vyznačují se nízkou čerpací prací a vysokou tepelnou zatížitelností. Mají proto pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Typické viskosity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40.

Celoroční oleje

Vícestupňové (vícerozsahové) motorové oleje se mohou v našem mírném klimatu celoročně používat. Tyto oleje nejsou v zimním období příliš husté a v letním období při vysokých teplotách motoru příliš řídké. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-50.